Fleet Awards » Aktuality » Awards 2011: již 54 nominací!

Awards 2011: již 54 nominací!

bee1_image3028

Firemní auto roku svědčí o tom, že akce bude opět reprezentativní přehlídkou nejnovějších modelů osobních a lehkých užitkových vozů, které jejich dodavatelé – automobilky doporučují jako vhodné automobily pro firmy a společnosti České republiky. 

 

Právě probíhající nominační proces pro letošní ročník soutěže o Firemní auto roku svědčí o tom, že akce bude opět reprezentativní přehlídkou nejnovějších modelů osobních a lehkých užitkových vozů, které jejich dodavatelé – automobilky doporučují jako vhodné automobily pro firmy a společnosti České republiky.  Do pátku 25. března bylo odevzdáno již na 54 nominací v šesti subkategoriích. A protože některé významné automobilky dosud nominace neuzavřely, dá se očekávat, že počet nominovaných vozů překročí výrazně 60. A je prakticky jasné, že palne loňský rekord 59 nominovanýc vozů.

V letošním roce dochází ke změně v kategorizaci nominovaných vozů a z toho vyplývající změně hodnocení (viz samostatný článek). V jednotlivých hlavních kategoriích (referentské, manažerské, lehké užitkové) se již nebude udělovat třetí, druhé a první místo napříč celou kategorií, ale v každé z nich jsou vyhlášeny tři subkategorie. Ty jsou částečně poplatné tradičnímu členění dle segmentů, částečně pak mají nabádat fleetové manažery k větší kreativitě při výběru vozů vhodných pro vozový park. Tradiční, velmi konzervativní pojetí vozového parku z hlediska motorizace, karosářských verzí či výbavy je již leckde přežitkem a Firemní auto roku tyto trendy zohledňuje. Manažerským vozem může být stejně tak dobře kvalitně vybavený sedan střední třídy, tentýž vůz na bázi kombi, středně velké SUV s bohatou vnitřní výbavou či dnes oblíbené modely na pomezí kategorií, tzv. cross-overy. Nová kategorizace v anketě o Firemní auto roku tyto trendy lépe reflektuje.

Podívejme se namátkou, jaké modely se v jednotlivých kategoriích objevují. Např. v kategorii „Referentské – Mini“ se utkají smart ED, Kia Picanto či Toyota Aygo. Do kategorie „Referentské-Standard“ nominovala automobilka Škoda Auto hned dva modely: Fabia Monte Carlo a Roomster 1.6 TDI/66. V kategorii „Referentské-Benefit“ nechybí úspěšný model Kia cee´d SW či Toyota Auris HSD. V kategorii „Manažerské-Benefit plus“ figuruje např. Škoda Octavia Combi 1.6 TDI/77 4x4, Mercedes-Benz C250CDI kombi 4M, Toyoty Avensis a Prius či Lexus CT200h. V kategorii „Manažerské-Top“ se utká např. Škoda Superb Combi 2.0 TSI/147 DSG s Mercedesem R300CDI. A v kategorii „Manažerské-Unlimited“ to bude např. Kia Sportage, Mercedes-Benz CLS350CDI či Škoda Yeti 2.0 TDI/103, 4x4, DSG.

Další nominace jsou na cestě a budeme vás o nich průběžně informovat. Poprvé se všechny nominované vozy sejdou na první letošní velké fleetové akce – Dni s Fleetem – jaro – v romantickém prostředí Lednice.

Metodika volby
Anketa Firemní auto roku je součástí ankety Fleet Awards, kterou vyhlašuje každoročně časopis FLEET firemní automobily. Jejím cílem je zvolit v každé vyhlášené kategorii vítěze na základě hodnocení poroty. Relevance a vypovídací hodnota toto hodnocení je založena na dvou stavebních kamenech: stočlenné porotě a osobním seznámením porotců s nominovanými vozy. Takový koncept zajišťuje maximální možnou objektivitu a relevanci výsledku.

Stočlennou komisi vybírá redakce magazínu FLEET firemní automobily z firem působících v České republice. Zastoupeny jsou malé, střední i velké podniky, a to manažery spjatými s financováním a správou vozových parků. Jedná se tedy jak o fleet manažery, tak například o vedoucí úseku facility management, finanční ředitele, nákupčí, nebo i generální ředitele společností. Vhodným mixem zástupců malých, středních, velkých i nadnárodních společností je dosaženo hodnocení, které se opírá o reálné vnímání jednotlivých modelů zástupci firemních fleetů.

Porotci vozům na základě osobních zkušeností ze své praxe a z testů přidělují body celkem v pěti kritériích (Vnější dojem, Interiér, Užitná hodnota, Jízda, Fleet faktor). Celkem mohou přidělit jednomu vozu až 100 bodů. Systém lze charakterizovat jako soubor pěti kritérií, z nichž každé má rozdílnou váhu podle maximálního počtu bodů za dané kritérium.

V průměru ohodnotí každý z porotců okolo dvacítky nominovaných vozů. Za každý parametr získává vůz průměrnou známku, součtem průměrných známek vzniká celkové skóre, které určuje pořadí v dané kategorii.

Přidělování bodů
Porotci přidělují jednotlivým vozům body na základě svého uvážení, a to vždy v rozsahu odnuly po maximální počet bodů v dané kategorii. Body se přidělují po celých jednotkách (nelzetedy přidělit například 5,5 bodu). Čím vyšší počet bodů, tím lepší hodnocení. Nula bodů znamená absolutní propadák, maximální počet bodů vyjadřuje skutečnost, že porotce považuje v daném parametru vůz v konkurenci dané kategorie za špičkový/nejlepší. Porotce může přidělit více vozidlům maximální počet bodů, nebo naopak nulu. Každý porotce má také právo nastavit si svá vlastní kritéria pro přidělování bodů, musí je však aplikovat na všechna hodnocená vozidla jednotně a s maximální mírou objektivity. Zároveň musí brát v úvahu při hodnocení kategorii vozu.

V rámci každého ročníku ankety Firemní auto roku jsou pořádány minimálně dva testovací dny. Každý z porotců se musí zúčastnit alespoň jednoho z nich. Také každý nominovaný vůz musí být k dispozici alespoň na jednom testovacím dni. Porotci mají k dispozici hodnoticí formuláře pro své poznámky a internetovou aplikaci, do které své hodnocení následně zanesou.

Firemní auto roku je vyhlašováno v devíti kategoriích rozdělených do tří skupin. V každé kategorii je vyhlášen vítěz, ve skupině je navíc vyhlášen absolutní vítěz, tedy vůz s nejvyšším počtem bodů v dané skupině.

Referentské vozy

Mini
Charakteristika: Firemní miniautomobil určený převážně pro městský a příměstský provoz s maximálním důrazem na celkovou provozní efektivitu a malé rozměry kvůli snadnějšímu parkování ve městech. Délka karoserie do 4 m. Primárně vozy A segmentu (kategorie miniautomobily podle SDA).

Standard
Nákladově orientovaný referentský automobil určený převážně nebo zcela ke služebním účelům, základ vozových parků firem, poolový vůz. Určený i k delším jízdám případně menšímu nákladu (typicky obchodní vzorky u obchodních cestujících, nářadí u řemeslníků...) Primárně vozy B segmentu (kategorie malé vozy podle SDA).

Benefit
Referentský automobil pro pracovníky nižších řídicích stupňů, THP pracovníky, obchodní zástupce a podobně. Vůz poskytující kromě firemní mobility také motivační aspekt pro pracovníky nemanažerských funkcí. Primárně vozy C segmentu (kategorie nižší střední třída podle SDA).


Manažerské vozy

Benefit plus
Benefitní automobil středních manažerských pozic nebo i vyšších manažerských pozic nákladově orientovaných a menších společností s důrazem na odpovídající motivační faktor a reprezentativnost při cenově výhodných nákladech na vlastnění vozu. Primárně vozy segmentu D, případně D2 (kategorie Střední podle SDA)

Top
Benefitní automobil s důrazem na reprezentativnost, výkonnost a komfort určený členům nejvyššího vedení velkých společností. Primárně vozy segmentů E1 případně D2 a E2 (kategorie Vyšší střední a Luxusní podle SDA)

Unlimited
Benefitní vozy manažerů s volným výběrem včetně kategorií MPV, SUV, SAV, vozů s karoserií kupé či různých „crossoverů“. Automobily majitelů firem, manažerů netradičně zaměřených společností.


Užitkové vozy

Midi
Užitkové automobily s užitečnou hmotností 500 - 1000 kg a zároveň objemem ložného prostoru max. 4,5 m3

Classic
Užitkové automobily s užitečnou hmotností 800 - 1200 kg a zároveň objemem ložného prostoru 5 - 8 m3

Full-size
Užitkové automobily s užitečnou hmotností nad 1000 kg a zároveň minimální ložný objem 8 m3
 

 
 
 

Hlavní mediální partneři

Mediální partneři