Fleet Awards » Aktuality » Firemní auto roku 2021: dominance dvou značek

Firemní auto roku 2021: dominance dvou značek

trofeje

Specializovaná anketa Firemní auto roku hledala již po třinácté vítěze jednotlivých vyhlášených kategorií. V ročníku silně poznamenaném opatřeními proti šíření koronaviru výsledkově dominují Škoda Auto a Mercedes-Benz. Fleetovou novinkou roku je Škoda Octavia.

 

Anketa Firemní auto roku, kterou pořádá specializovaný magazín FLEET firemní automobily, je založena ve své hlavní části na hodnocení manažerské poroty, vyhlašuje ale také vítěze internetového hlasování širší veřejnosti a cenu redakce, kterou je Fleetová novinka roku.

Členy manažerské poroty jsou zástupci domácích firem a organizací s vozovými parky a v zájmu jejich přehledu o nominovaných automobilech pořádá vyhlašovatel ankety v každém ročníku alespoň dva testovací dny. V roce 2020 situaci negativně ovlivnila pandemie koronaviru, přesto se podařilo zorganizovat alespoň jeden testovací den, na kterém si mohli porotci nominované automobily vyzkoušet a následně provést hodnocení založené také na osobních zkušenostech a znalostech. Většinu porotců tvoří fleetoví či provozní manažeři, v porotě ale najdeme také finanční či HR ředitele i generální ředitele malých, středních i velkých podniků a organizací.

 

Pět kategorií si „rozebraly“ dvě značky

V rámci ročníku 2021 bylo vyhlášeno pět základních kategorií, které reflektují hierarchii přidělování a roli automobilů ve firemních vozových parcích. Kategorie Standard je vyčleněna pro malé osobní automobily v základním firemním provozu, Benefit je kategorií vozidel typických pro nižší až střední řídicí, THP a obchodní pozice a Benefit plus pak pro střední až vyšší pozice. V případě kategorie Top sám název napovídá, že se jedná o vozy vrcholového managementu.

Anketa Firemní auto roku vybírá ale také z jiného hlediska. V rámci takzvaných Trophy jsou oceňovány vozy specifického zaměření a koncepce. Pro rok 2021 byly vyhlášeny Plug-in Trophy pro automobily s elektropohonem a dobíjením, tedy elektromobily nebo plug-in hybridy, Hybrid Trophy pro hybridní vozy s autonomním dobíjením (full hybridy) a Cross Trophy pro automobily určené i pro jízdu v terénu.         

Internetová část ankety je založena na hlasování na doméně firemniautoroku.cz, kde bylo možné přidělit body ve třech kategoriích: Referentské, Manažerské a Lehké užitkové vozy.

„Hlasování pro letošní ročník se ve větší míře přesunulo z našich testovacích dnů do kanceláří. Manažeři, kteří se nemohli testovacího dne v Praze zúčastnit, se tak rozhodovali především na základě svých dosavadních zkušeností, a to se odrazilo i na výsledcích, neboť Škoda je v českých firemních vozových parcích dominantní značkou. Porotci tak byli pro letošek mnohem konzervativnější, než tomu bylo v uplynulých ročnících, kdy si mohli díky možnostem testovacích jízd vyzkoušet i auta, se kterými dosud neměli zkušenosti. Osobně jsem u Octavie nebo Scaly boj o první místo očekával, zatímco jednoznačné vítězství modelu Kamiq v kategorii Standard je nejen pro mě překvapením. Zdá se, že firmy začínají brát vozy této kategorie vážně, čemuž zřejmě napomáhá i ztenčující se nabídka a paleta motorizací u konvenčních malých aut,“ komentuje letošní výsledky šéfredaktor magazínu FLEET Richard Plos. Jeho slova potvrzuje i fakt, že za Škodou Kamiq se na druhém místě umístil Peugeot 2008, což je také model z kategorie crossoverů, respektive malých SUV. Také třetí příčka patřila v kategorii Standard Peugeotu, konkrétně modelu 208.

V kategorii Benefit se za vítěznou Škodou Scala, která se již v domácích fleetech pevně zabydlela, umístil Ford Focus Kombi a třetí příčka patří modelu Mercedes-Benz GLA. „V této kategorii se vozy prémiových značek ve firmách příliš nevyužívají, ale Mercedes-Benz GLA je natolik atraktivním autem, že ho porotci nemohli nechat bez povšimnutí. Navíc jej řada z nich vnímá optikou soukromých podnikatelů, u které většinou car policy neexistuje. Opakem je Ford Focus Kombi, který představuje v této kategorii jeden z fleetových etalonů, o čemž svědčí i jeho nevelký odstup za Scalou,“ uvádí k této kategorii Richard Plos.

Kategorie Benefit Plus se stala kořistí Octavie Combi, za ní se umístily modely Mercedes-Benz GLB a Peugeot 508. Nejvyšší kategorie Top již nemohla značce Mercedes-Benz uniknout, zvítězil model E v provedení kombi, tedy auto reprezentativní, komfortní a praktické zároveň. Také mezi užitkovými automobily ocenila porota vůz značky Mercedes-Benz, konkrétně třídu V, za kterou se umístil Ford Custom a třetí příčku přiřkli porotci trochu překvapivě elektrickému Mercedesu EQV.

 

Trojí Trophy pro tři 

Ve speciálních Trophy narušil letošní hegemonii značek Škoda a Mercedes-Benz „modrý ovál“, tedy Ford. Model Focus v hybridním provedení se stal vítězem kategorie Hybrid Trophy. Mezi elektromobily a PHEV se porotcům nejvíce zamlouvala Škoda Superb iV, druhou příčku obsadilo plug-in hybridní provedení Mercedesu třídy E a bronz patří opět Škodě, tentokrát Octavii iV. V kategorii Cross Trophy se situace obrátila: první místo patří Mercedesu GLA, druhé Škodě Kamiq a třetí Mercedesu GLB.

V rámci internetového hlasování se také veřejnost vyslovila pro vozy značky Škoda, zajímavé je prvenství plug-in hybridního Superbu iV v kategorii manažerských automobilů. Druhou příčku v této kategorii zaujal Peugeot 508, který může PHEV verzi nabídnout také, stejně jako třetí Octavia. Mezi užitkovými automobily se těšil největší přízni hlasujících Ford Transit Custom který udržel vedení před Mercedesem třídy V a Peugeotem Partner Furgon.

Samostatnou kategorií je Fleetová novinka roku, kterou vyhlašuje pořadatel ankety, magazín FLEET firemní automobily. Pro letošní rok se jím stala nová generace Škody Octavia. „V domácích podmínkách je Škoda Octavia etalonem firemního automobilu a každá její nová generace je tudíž logickým aspirantem na toto ocenění. Je to dáno mimo jiné i tím, že nabízí širokou škálu verzí, takže ji mnohé firmy využívají napříč jednotlivými úrovněmi členění svého vozového parku. V základním provedení je vhodná pro nižší obchodní pozice, ve svých vrcholných verzích a derivátech se pak nezřídka objevuje i na pozici nejluxusnějšího auta ve firmě,“ komentuje výběr šéfredaktor magazínu FLEET.

 

Vítězové ankety Firemní auto roku 2021

 

Hlasování manažerské poroty

STANDARD: ŠKODA Kamiq                                                

BENEFIT: ŠKODA Scala                                                

BENEFIT PLUS: ŠKODA Octavia Combi                                   

TOP: MERCEDES-BENZ Třída E kombi

COMPACT VAN: MERCEDES-BENZ Třída V                           

PLUGIN TROPHY: ŠKODA Superb iV                                          

HYBRID TROPHY: FORD Focus                                                    

CROSS TROPHY: MERCEDES-BENZ GLA                                   

 

Internetové hlasování

Referentské automobily: ŠKODA Scala                                                  

Manažerské automobily: ŠKODA Superb iV                                           

Lehké užitkové automobily: FORD Transit Custom                                    

 

Fleetová novinka roku

ŠKODA Octavia

 

 

 
 
 

Hlavní mediální partneři

Mediální partneři